هولتر فشارخون و آریتمی

درد قفسه سینه
سپتامبر 12, 2017

هولتر فشارخون و آریتمی

ثبت سرپایی امواج قلبی یا هولتر (Holter monitoring) در بسیاری از بیماران، آریتمی های قلبی بصورت دائم وجود ندارند. ممکن است آریتمی بیمار یا علائم او بصورت حمله ای و با فواصل غیر قابل پیش بینی بروز کنند. ممکن است در زمان ویزیت بیمار معاینه پزشک و حتی نوار قلب کاملا طبیعی باشد ولی دقایقی بعد یا ساعاتی بعد آریتمی خود را نشان دهد. در موارد دیگری ممکن است برای تعیین شدت و اهمیت آریتمی یا تعیین ارتباط آریتمی یافت شده با علائم بیمار لازم باشد در طی یک مدت زمان یک یا چند روزه نوسانات ضربان قلب ارزیابی شود. مثلا در بیمارانی که ضربانات اضافه بطنی (PVC) دارند مهم است که بدانیم تعداد، شکل و نحوه بروز آنها در طی شبانه روز چگونه است. در این موارد از روشی به نام هولتر استفاده می شود. در این روش دستگاهی شبیه به نوار قلب ولی بسیار کوچکتر و با تعداد سیم های کمتر به بیمار وصل میشود. در مدتی که دستگاه به بیمار اتصال دارد بیمار باید مانند روزهای عادی فعالیت و زندگی طبیعی خود را داشته باشد که وقایع قلبی در شرایط عادی ثبت شوند. به بیمار برگه ای داده میشود که بیمار باید در آن کلیه علایم خود در طی اتصال هولتر را به دقت یادداشت کند. مثلا اگر بیمار احساس طپش یا سرگیجه داشت باید دکمه مخصوصی را که روی دستگاه وجود دارد فشار دهد و در برگه همراه، ساعت دقیق آن احساس، نوع علائم و وضعیت خود در زمان بروز علائم (مثلا استراحت، نشسته، در حال حرکت و غیره) را یادداشت کند. ساعات خواب و بیداری نیز برای تفسیر یافته های هولتر ضروری است و باید یادداشت شوند. پس از مدت تعیین شده بیمار به کلینیک باز می گردد، دستگاه باز می شود و اطلاعات ثبت شده وارد کامپیوتر می شود. کامپیوتر میتواند بصورت اتوماتیک گزارشی از اطلاعات دریافت شده را چاپ کند ولی این اطلاعات تقریبا در تمامی موارد غلط است! متاسفانه ارائه این گزارش اتوماتیک به بیماران رایج است ولی بسیار لازم است که این اطلاعات توسط تکنیسین های آموزش دیده و تحت نظر پزشک بررسی و اصلاح شوند و گزارش و آمار دقیقی از یافته های ثبت شده ارائه شود. مدت اتصال دستگاه بسته به نوع بیماری، فاصله بروز آریتمی و تشخیص پزشک می تواند متفاوت باشد. در بسیاری از موارد یک یا دو روز کافی است. اما گاهی لازم است که هولتر برای مدت طولانی تری مثلا یک هفته یا حتی یک ماه متصل باشد. در این موارد هولتر های بخصوصی استفاده می شوند که باطری های قویتری دارند و سیم های کمتری به بدن وصل میشوند که بیمار میتواند برای استحمام آنها را جدا کند و بعد دوباره وصل کند. در موارد بسیاری که علایم بیمار با فاصله های طولانی حتی چند ماه یکبار اتفاق میفتند باز هولتر میتواند نقش مهمی در تشخیص داشته باشد. در غالب این بیماران در بین حملات، آریتمی های کوچک یا ضربان های اضافی یا یافته های غیرطبیعی دیگر در بین حملات ثبت میشوند که بیمار آنها را احساس نمیکند ولی یافتن آنها به پزشک برای تشخیص نوع آریتمی کمک میکند. در مورد ادامه مصرف داروها در طی اتصال هولتر باید از پزشک سوال کنید. در بسیاری از موارد برای تشخیص نوع آریتمی باید دارو قطع شود ولی در مواردی دیگر ممکن است هولتر برای بررسی اثر دارو بسته شده باشد.